Bygga upp en häst - en vågskål

Det slog mig idag vilken vågskål det verkligen är att bygga upp en häst. Vare sig den är ung och ska utbildas eller är äldre och sättas igång.
Beridare och unghäst utbildare måste sitta på en enorm känsla vad gäller när det ska rinna över eller inte, hur länge eller hur mycket du kan kräva just idag för att passet inte ska flippa ur. För kräver du bara lite, lite för mycket så är det lätt att det blir pannkaka av hela ridpasset som innan kanske känts super bra.

Jag tänkte på det väldigt tydligt idag när Tornado var så lugn och fin och jobbade på, ofta vill man såklart kräva mera då och tänja på gränserna och det var precis vad jag kände att jag ville, men jag utmanade inte jätte mycket utan bara lite, lite grann eftersom jag var ganska skraj för att vågskålen rinner över och att det då blir det så himla tråkigt när man har haft en så pass bra känsla innan. 
Visst man ska utmana och tänja på gränserna till en lagom mängd, annars kommer man såklart ingen vart, men som sagt att veta när man är påväg att gå för långt är nog en känsla som tar ett tag att bygga upp! 

Vad säger ni?
du kan aldrig köpa kunnskap

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0